Spring naar inhoud

Voet problemen

De meest voorkomende voetproblemen

Een ingroeiende nagel.
Ingroeiende teennagels zijn een pijnlijke aandoening die zo snel mogelijk moet worden verholpen.
Ingroeiende teennagels ontstaan vaak door slecht passende schoenen en het verkeerd of te kort knippen van nagels.
Nagels hebben een beschermende werking voor de teentoppen. Zij dienen altijd een klein wit randje te behouden.
Ingroeiende nagels kunnen een ontsteking veroorzaken.
De huid wordt dan rood, glanzend en gespannen.
Een kloppende pijn in de teen die gevoelig is bij de minste aanraking is het gevolg.
Hebt u last van ingroeiende nagels dan kan de pedicure deze deskundig behandelen.
Wacht niet te lang met een bezoek aan de pedicure bij de eerste symptomen van een ingroeiende nagel.
Dit om pijnlijke ontstekingen te voorkomen.

Kloven.
Kloven zijn plekken waar de huid ingescheurd is.
Aan de hiel ontstaan kloven wanneer de huid extra droog is door een verminderde talgafscheiding en een beperkte transpiratie, meestal in combinatie met overmatig eelt vorming.
De elasticiteit van de huid is afgenomen. Door een voortdurende belasting kunnen de kloven dieper worden en daarbij gaan ontsteken of zelfs bloeden. In dit stadium een behoorlijk pijnlijke aandoening.
Aan de tenen ontstaan kloven door een verweekte huid welke veroorzaakt wordt door overmatige transpiratie of door langdurig contact met water.
Hebt u last van kloven dan kan de pedicure deze deskundig behandelen.
U krijgt advies om de huid intensief te verzorgen. Dit is noodzakelijk bij een huid die gevoelig is voor kloofvorming.

Een likdoorn
Een likdoorn, ook wel eksteroog genoemd, is een sterke eelt vorming op een klein gebied van de huid. Een likdoorn groeit van buiten naar binnen.
Dat wil zeggen dat het gevormde eelt door de druk van de schoen op een kleine ruimte naar binnen wordt gedrukt in een kegelvorm.
Door de kegelvorm, met de punt naar binnen, doet de likdoorn pijn als men er op drukt.
Hebt u last van likdoorns dan kan de pedicure deze deskundig behandelen.

______________________________________________

Eelt is een natuurlijke reactie van de huid op extra druk
Een natuurlijke beschermlaag. Bij veel mensen wordt deze beschermlaag te dik en gaat pijn doen bij het lopen. Dan hebben we te maken met overtollig eelt, vaak in combinatie met likdoorns.
Meestal is de schoen de oorzaak, deze is te klein of te nauw. Ook te wijde schoenen kunnen eelt veroorzaken omdat er dan een constante wrijving is tussen de huid en de schoen. Goed passende schoenen zijn dus heel belangrijk.
Hebt u last van overmatig eelt dan kan dit door de pedicure deskundig worden teruggebracht tot de normale dikte en eventuele likdoorns zullen worden verwijderd.

Schimmelnagels/kalknagels
Bij schimmelnagels/ kalknagels vertoont de nagelplaat verkleuringen zoals witte tot gele/ bruinachtige strepen of vlekjes. De lengtegroei van de nagel is geremd en het gevolg hiervan is dat de dikte van de nagel toeneemt. De sporen van schimmels bevinden zich vooral in gemeenschappelijke ruimtes zoals douches, zwembaden, sporthallen en sauna’s. Een schimmelnagel geneest nooit vanzelf. Wanneer de nagel door schimmel is geïnfecteerd, zal deze infectie zich langzaam uitbreiden. De huisarts, dermatoloog of pedicure kan geneesmiddelen voorschrijven die een hardnekkige schimmelinfectie sneller en grondiger kunnen bestrijden. Hiernaast moeten alle schoenen aan de binnenkant worden behandeld met een schimmeldodend middel.

Zwemmers eczeem
Zwemmers eczeem is geen eczeem maar een schimmelinfectie.
Ook het dragen van slecht ventilerende schoenen, die zweetvoeten veroorzaken, kunnen zorgen voor een voetschimmel. Bij zwemmerseczeem ontstaat roodheid en schilfering van de huid, meestal beginnend tussen de vierde en vijfde (kleine) teen.
Er kunnen pijnlijke kloofjes ontstaan. Later kan de infectie zich uitbreiden naar de voetzool (waarbij kleine met pus gevulde bultjes ontstaan) of naar de nagels (zogenaamde kalknagels).
Loopt men onverhoopt toch zwemmerseczeem op, dan is behandeling mogelijk met schimmel bestrijdende middelen.
De huisarts of pedicure kan geneesmiddelen voorschrijven die een hardnekkige schimmelinfectie sneller en grondiger kunnen bestrijden.
Bij de behandeling is wel geduld nodig, tenminste enkele weken. Niet alleen de voeten, maar ook de sokken en schoenen dienen goed behandeld te worden, om te voorkomen dat de schimmel later weer terugkomt.